Yasa dışı sitelerde bahis sitelerindeki oyunculara kumarda olduğu gibi bir ceza yoktu. Fakat teklif edilen düzenleme ile artık lisansız bahis sitelerinde oyun oynayan bahisçilere de ceza öngörülüyor.

Bu olayın bizi ilgilendiren kısmı bahis ve kumar oynamanın manevi yönü değil elbette. Ki kanun koyucu açısından da çok da bahisle bir probleminin olmadığı anlaşılıyor. Açıkçası her gün oynatılan şans oyunlarının da bir kumar oldu iddia edilebilir.

Daha önce bahis ve kumar birbirine karıştırılmaktaydı, fakat yeni düzenlemelerle bahisin özel bir kanunu ve cezası olduğu ortaya çıktı ve bu ayrım da yapılmış oldu.

Bahis ile ilgili teklif ile mevcut halini karşılaştırdığımızda bahis oynayanların da ceza alması dışında yeni bir düzenleme yok fakat cezalar çok üst düzeyde artırılmış durumda. Bunun da gerekçesi genellikle 2 yıl ve altında ceza verildiği ve mahkemelerin de bunları ertelendiğini bu nedenle de cezaların caydırıcılığının olmadığı şeklinde açıklanıyor.

Zaten yasak olan ve suç olan kumar  için verilen para cezası ile lisanslı kuruluşlardan oynandığında suç olmayan bahis için öngörülen ceza karıştırıldığında bu yönde de oldukça büyük fark söz konusu.

Öncelikle lisanslı şirketlerden oynanmasının cezası yokken ayrıca kurum tarafından şans oyunu oynatılabiliyorken bu sistem dışında oyun oynanmasının suç olarak tanımlanması ve ceza normlarıyla engellemeye çalışılması en çok eleştirilen hususdur.

Teklif ile para nakline aracılık edenlerin de cezaları artırılıyor ki sanal para ile ilgili sistemlerin tartışıldığı günümüzde para transferinin ne olduğu tartışmalı bir konu. Kazanan oyuncunun bedelinin ödenmesi mi yoksa bahis yapmak için paranın gönderilmesi mi para aktarmaktır? Veya aktarmaktan bahsetmek için çift taraflı bir uygulama mı gerekir? Örneğin ödemelerde kullanılan, e-para da olmayan ön ödemeli kartları kullanıcılar bahis oynamak için kullanıyorsa bu kartları temin eden şahıslar da sorumlu mudur?

İşte bu soruların cevapları bulunamadığından veya tartışılmadığıdan olsa gerek düzenleme ile BDDK’ya genel bir yetki verilip bu meseleler yükümlülük olarak yüklenmiş.

Bu arada asıl filtrelenmesi gereken mecra internet ortamı olduğu için sorun kökten çözmek adına BTK da unutulmamış. Çocuk istismarı ve müstehcenlik için resen erişim engelleme yetkisi olan kuruma ayrıca bahis sitelerini de mahkeme kararı olmadan resen engellemesi için zaten suç olan kumar da verilmeyen yetki verilmiş. Fakat gerekçede bu konudan ümidin olmadığını şu sözlerler de dile getirilmiş:”…erişime engellenen siteler, 5-10 dakika gibi kısa süre içerisinde, erişime engellenen siteye benzer bir isimle yeniden yayımlanmaktadır.” Evet, zaten BTK bu erişim engellemeleri yapıyordu.

Her türlü konuya değinilen gerekçede lisans verilen kuruluşların bekledikleri geliri elde edememelerine yer verilmemiş, oysa asıl neden de budur, nitekim ciddi meblağlarla lisans alan şirketler kullanıcıların bir şekilde yurt dışında kupon yapması nedeniyle gelir elde edememektedir. Bu ticari durum karşısında lisans veren devletin yükümlülüklerini yerine getirip, lisans alan şirketlerin ihalenin amacına uygun şekilde bekledikleri kazancı kazanmasını sağlaması gerekir, şirketler için haklı bir taleptir.

Kullanıcıların yurt dışında bahis oynaması elbette ciddi bir kayıptır, engellenmelidir. Bunun yolu yasalarla zorla dayatmak olamaz, internet ortamında bu tür engellemelerin mümkün olmadığı günümüzde çoğu zaman heyecan için bahis oynayan kullanıcıları korkutmak bir çare olmamalıdır. ” Öte yandan, yasadışı bahis oynayan oyunculara mevzuatımızda herhangi bir yaptırımın belirlenmemiş olması da, oyuncuların, yasadışı bahsi, rahatlıkla ve herhangi bir korkuya ya da endişeye kapılmaksızın oynamalarına yol açmaktadır.” şeklindeki bir internet yaklaşımı korsan ile mücadele de ticari yapıları bir kenara bırakıp kullanıcıların indirdikleri, paylaştıkları içerikleri takip etmek ve para cezası vermekle aynı yaklaşımdır. Herşey bir yana bu ciddi bir iletişim hatası, tepkilere neden olacak kolaycı bir girişimdir.

Kullanıcıların neden riskli bir şekilde yurt dışında oyun oynadığı da araştırılmalı ve gerekçede yer almalıdır.  Tek maça kupon yapamayıp, şu kadar tutturunca ödeme yapılacak denilmesi zaten bir kumardır, biraz da dolandırmaktır. Kazanmanın zor olduğu bu sistemde oranların da yabancı sitelere göre çok düşük olması başka önemli nedendir. Lisanslı şirketler acısından bunların nedeni ciddi vergi ve kesinti yükü.

Bu işlerden haksız kazanç elde eden ticari yapıları bir kenara ayırdığımızı açıkça belirtmeliyiz.

O halde bu ve benzeri arızalar tespit edilip milyonlarca Liranın yurt dışına gitmemesi için öncelikle kullanıcı taraflı ve ticaret hayatının gereklerine uygun, devletin de sürece katıldığı bir sistem kurmak varken kanunlarla hele ki kumardan dahi ağır cezai yaptırımlarla bu işe çeki düzen vermeye çalışmak, kullanıcıları hedef almak kanun koyucu açısından ciddi bir algılama hatasıdır.

En azından kullanıcıları hedefleyen maddenin teklif metininden çıkartılması kanaatindeyim.

Teklif Metni: http://www.sertels.av.tr/avukat/hukuk/bilisim-hukuku/futbol-ve-diger-spor-musabakalarinda-bahis-ve-sans-oyunlari-duzenlenmesi-hakkinda-kanunun-degisikligi-teklifi.html

 

2013-05-09T17:14:55+00:00 09/05/2013|Categories: Bilişim Hukuku|
Önceki yazıyı okuyun:
Para, Kredi Kartı, e-para

Her benzersiz, gelir getirme ihtimali olan girişim bir gün yatırımcısını bulacaktır. Bu girişimlerin arasında para ile ilgili olanların yeri her...

Kapat