Değerli okurlarımız sanmayın ki bu marka savaşları sadece yeni başvurularda yaşanıyor veya yeni kurulan şirketler arasında yaşanıyor. Marka savaşları asıl şimdiden sonra kızışacak çünkü artık herkesin bir markası var ve her işletme öncelikle markasına yatırım yapmasının gerekliliğini öğreniyor. Artık piyasada öyle meşhur markalar var ki sadece marka hakkını devrederek para kazanıyor.

Bu yazımızda iki ev markanın kapışmasını teorik olarak değerlendireceğiz. Eti ile Ülker arasında üç yıldır süren ‘ıslak kek’ davası, Yargıtay’ın verdiği kararla yeni bir boyut kazandı. Eti, Yargıtay’ın “Browni Eti’nin markasıdır, Browni ibareli marka tescil edilemez” hükmünü verdiğini açıkladı ve “Ülker Çikolatalı Brownie marka başvurusunun iptaline karar verdi” denildi.

Ülker ise şu açıklamayı yaptı: “Yargıtay kararında sadece Ülker çikolatalı Brownie markasının Eti Gıda’ya ait Browni markasına benzediği belirtilmektedir. Kararda Browni ibaresinin tek başına Eti adına tescil edilip edilemeyeceği hususunun bu davanın konusunu teşkil etmediği, bunun ayrı bir davada incelenmesi gerektiği belirtilmiştir.”

Şimdi bu ifadeleri birlikte inceleyelim, benzer markaların hükümsüzlük davasına konu olması zorlu bir davadır. Bu durumda iltibas devreye girer ve iltibasın varlığının ispatlanması gerekir. Kanunda bununla ilgili açık hüküm yer almamıştır fakat benzerini kullanma yoluyla iltibasın varlığından söz edebilmek ve bunu bir nispi red nedeni ve hükümsüzlük sebebi sayabilmek için, başkasının hak sahibi olduğu bir markanın benzerinin kullanılması unsurunun yanında bu benzerliğin alıcıların markaları karıştırmalarına neden olacak surette olması aranmaktadır.

Sözcük markalarında ayırt edicilik, bir hece veya harfte basit bir fark oluşturularak sağlanamaz. Önemli olan markaların özellikle kulak ve gözde bıraktıkları tesirler bakımından ayırt edici nitelikte olmalarıdır. Browni ve Brownie’nin benzer olduğu açıktır. Ön planda olan ağırlıklı ifadenin Brownie olması nedneiyle “Ülker Çikolatalı” ifadesinin markanın başında yer alması çok da önemli değildir. Bu benzerliği tespit eden yüksek mahkeme Ülker’in başvurusunun iptaline karar vermiştir.

Ülker’in karşı iddiası ise dikkat çekicidir, Browni markası tek başına Eti için tescil edilebilir mi sorusunun cevabı bence olumsuzdur. Çünkü browni ıslak kek manasındadır ve bugün bir çok pastanenin menüsünde, pasta tarifi kitaplarında browni olarak yerini almıştır. Bu yüzden jenerik bir ad haline gelmiştir. Bu sebeple Eti’ye ait olan Browni markası hakkında hükümsüzlüğüne karar verilmesi için önümüzdeki günlerde dava açılırsa şaşırmamak lazım. Eğer marka iptal edilirse o zaman Ülker için yeniden bir başlangıç olur çünkü benzerliği iddia edilebilecek bir marka sicilde olmayacak, kendi markası da jenerik browni kelimesiyle aynı olmadığı için tescil edilebilecektir.

2011-05-02T17:36:16+00:00 19/08/2007|Categories: Marka Hukuku|Tags: , , , , |
Önceki yazıyı okuyun:
Markanız taklit mi ediliyor?

Bu hafta sizlerle bir okurumuzdan gelen soruyu inceleyeceğiz. Okurumuz işyerinde kullandığı markayı 2002 yılında tescil ettirmiş, fakat şu an aynı...

Kapat