Teknik Servisler ve Korsan Yazılım

2016-11-05T22:49:53+00:00 15/06/2010|Categories: Bilişim Hukuku, Yazılım Hakları|Tags: , , , , , |

Son Güncelleme 05.11.2016

Fikir ve sanat eserleri kanunumuz yazılımlara da koruma sağlamaktadır. Bu kapsamda hakları ihlal olan yazılım şirketleri tespit davaları açarak yazılımlarını haksız kullanan kurumları tespit etmektedirler.

Bilgisayar teknik servisleri bu tespit davalarından (baskınlardan), en çok nasibini alan şirket grupları arasındadır.
Teknik servisler, müşterilerine ait bilgisayarların içeriğindeki korsan yazılımdan sorumlu mudur? İçeriğinde korsan yazılım olan cihazların tamir ve bakımı ticari kullanım mıdır?

Servise bırakılan bilgisayarlar çoğu zaman servise kabul edildiğinde çalışmamaktadır. Bu nedenle de bilgisayarda korsan yazılım olup olmadığının kontrolü de olmamaktadır. Peki bu mümkün olsa sonuç değiştir mi?

Servisteki bilgisayarlar müşterilere aittir. Servisin bu bilgisayarlar üzerinde bir mülkiyet hakkı yoktur. Bilgisayarlarda kurulu olan programları da yükleyen servis değildir. Bu durumda servisin bu korsan yazılımların yüklenmesi, kullanılması konusunda bir kastı yoktur. Sorumluluk tamamen bilgisayar sahibine aittir.

Bununla birlikte servisler bir bilgisayarı kabul ederken mutlaka form doldurmalı ve bu formlara hard disklerin seri numaraları işlenmelidir. Tespit anında bakım için orada olan bilgisayarların bu formlardan tespit edilebilmesi gerekmektedir. Şayet arıza donanımdan kaynaklanıyorsa hard disk müşteri de bırakılabilir.

Servisler kesinlikle elinde kopya işletim sistemi CD/DVD?si bulundurmamalıdır. Müşterileri tarafından getirilen donanımlara ait sürücüler arasında kopya yazılım DVD?lerinin bulunmamasına dikkat edilmelidir. Ayrıca bakım işlerinde kullanılan programlar da lisanslı olmalıdır.
Bilgisayardaki işletim sistemi silinmiş ise kesinlikle lisansız işletim sistemi ve programlar kurulmamalıdır. Müşteriye lisanslı yazılım alması tavsiye edilmelidir. Veya açık kaynak yazılımları yüklenebilir. Bütün bunlardan öte maliyeti bir yana bırakılırsa yerinde arıza bakımı yapılması riski minimuma indirecektir.

Bu tavsiye uyulması halinde bakım servislerinin bir sorun yaşamayacağına inanmaktayız aksi halde servislerin iş yapması da mümkün olmayacaktır.

Sorunuzu veya yorumunuzu paylaşabilirsiniz

Önceki yazıyı okuyun:
Tek Kullanımlık Şifreye Rağmen Haksız Para Transferi

Değerli okurlarımız daha önce sizlerle banka hesaplarından yapılan haksız transferler ve bunun hukuksal sonuçlarını incelemiştik. Bu olayların artmasıyla bir karar...

Kapat